Kenapa tanah haram masih ada dosa?

on Rabu, 19 Disember 2012


Sebahagian manusia seolah-olah menyangka bahawa penduduk Mekah dan Madinah adalah malaikat, sehingga apabila mereka sampai di tanah haram dan terlihat beberapa orang  penduduknya melakukan suatu kesalahan, terkejutnya tidak terhingga, hatinya tidak dapat menerima, maka diperbesar-besarkanlah berita, seolah-olah itulah sifat semulajadi penduduknya,  akhirnya tersiarlah berita, seolah-olah  mereka lupa akan sifat kemanusiaan penduduknya.

 Sebaliknya, pelbagai jenayah yang berlaku luar sana, khususnya di  negara bukan bukan seagama, sama ada di selatan atau utara, eropah atau asia, mereka mengabaikannya dan menganggapnya adalah perkara biasa, namun apabila terlihat satu atau dua kebaikan yang wujud  di sana, maka terpegunlah matanya, terpikatlah hatinya, terungkaplah  segala pujian yang tak terhingga, tersebar luaslah berita di seluruh pelusuk dunia.

Terima kasih di ucapkan atas sangka baik dan harapan tinggi mereka terhadap dua tanah suci dan penduduknya , dan sekalung pujian di dipersembahkan atas sifat kemaafan dan toleransi mereka terhadap masyarakat yang berlainan agama, namun jutaan takziah di ucapkan kepada mereka atas ketidakadilan dalam kata-kata, kesalahan fokus dalam menyebar berita,  sehingga tanpa di sedari telah menyumbang kepada penyebaran nama buruk agamanya.

Ketahuilah bahawa tanah haram itu adalah salah satu dari syi’ar-syi’ar Allah, maka barang siapa yang membesarkan dan memuliakannya itu adalah salah satu tanda hati yang bertaqwa. Allah swt berfirman :
Artinya:"Dan barangsiapa mengagungkan syi'ar-syi'ar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketaqwaan hati. (Qs.Al Hajj(22):32)

Inilah coretan ringkas dari saya sebagai jawapan kepada yang bertanya, kenapa tanah haram masih ada dosa? Sedangkan dunia yang berlainan agama terlihat lebih banyak yang mempraktikkan agama.

Wallahu Ta’ala A’lam 

0 ulasan:

Catat Ulasan