Siapa ada anak perempuan?

on Khamis, 27 Disember 2012


Kali ini saya ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat satu hadis tentang fadhilat mempunyai anak atau adik beradik perempuan. Terdapat banyak lafaz hadis yang menerangkan tentang hal ini, namun supaya artikel ini tidak terlalu panjang, saya fokuskan perbincangan kepada lafaz hadis yang diriwayatkan  Sayyidina Jabir bin Abdillah R.A  :

" مَنْ كَانَ لَهُ ثَلاثُ بَنَاتٍ ، يُؤْوِيهِنَّ ، وَيَكْفِيهِنَّ ، وَيَرْحَمُهُنَّ ، فَقَدْ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ الْبَتَّةَ ، فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ بَعْضِ الْقَوْمِ : وَثِنْتَيْنِ ، يَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ قَالَ : وَثِنْتَيْنِ "

((“Barangsiapa yang mempunyai tiga orang anak perempuan, memberikan mereka tempat tinggal, dan mencukupkan keperluan mereka, dan berlaku belas kepada mereka, maka tentulah wajib baginya syurgamaka berkatalah salah serorang dari yang hadir : bagaimana kalau hanya punya dua orang sahaja wahai rasulullah? Rasulullah s.a.w  bersabda : walau dua orang”))

Disebutkan dalam hadis ini tiga syarat untuk mendapat balasan syurga  :

1.   Memberikan tempat tinggal (يؤويهن )

Lafaz diatas member isyarat kepada dua perkara :
                   I.            Ajarkan kepada mereka untuk tetap berada di dalam rumah dan tidak keluar kecuali atas keperluan atau untuk kebaikan.
Al-quran mengisyaratkan bahawa tempat perempuan solehah adalah di rumahnya dalam tiga ayat , Allah s.w.t berfirman :
وقرن في بيوتكن
Ertinya : dan hendaklah kamu tetap di rumahmu (Al-Ahzab : 33)
واذكرن ما يتلى في بيوتكن
Ertinya : Dan ingatlah apa yang dibacakan di rumahmu dari ayat-ayat Allah dan hikmah (Al-Ahzab : 34)
لا تخرجوهن من بيوتهن
Ertinya:Janganlah kamu keluarkan mereka dari rumah mereka (Ath-thalaq: 1)

                II.            Rumah yang ditempatkan anak perempuan tersebut hendaklah di makmurkan dengan zikir, ilmu dan amal saleh seperti mana yang tersebut dalam ayat diatas bukan rumah yang bersarangkan maksiat atau mengandungi alat-alat tayangan maksiat.

2.   Mencukupkan keperluan mereka (يكفيهن  )

Di sebutkan di sini dengan lafaz “mencukupkan” bukan memewahkan atau memberikan apa sahaja yang mereka mahu sehingga merosakkan mereka, atau menyebabkan mereka memperkecilkan atau membanding-banding pemberian ayahnya dengan apa yang diberikan oleh suaminya ketika mereka berumahtangga kelak. Pemberian hendaklah sesuai dengan firman Allah s.w.t :

والذين إذا أنفقوا لم يسرفوا ولم يقتروا وكان بين ذلك قواماً

Ertinya : Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebihan, dan tidak (pula) kikir, dan adalah (pembelanjaan itu) di tengah-tengah antara yang demikian.



3.   Berlaku kasih kepada mereka (يرحمهن )

Belas kasih yang kita faham adalah berlemah lembut, tidak berlaku kasar apatah lagi memukul mereka dan lain-lain lagi yg membawa makna yang sama, cuma belas kasih sebenarnya hendaklah mengandungi dua perkara :
             I.            Terpelihara dari api neraka dengan mengajarkan dan mendidik nilai-nilai agama agama dalam diri mereka seperti  solat, puasa, menutup aurat, sifat malu dan tegas dalam menjaga kehormatan. Allah s.w.t berfirman :

يا أيها الذين آمنوا قوا أنفسكم وأهليكم ناراً وقودها الناس والحجارة

Ertinya :( Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu)

Kalau anda benar-benar sayang dan belas kepada mereka, janganlah anda campakkan mereka dalam api neraka.

          II.            Memenuhi  naluri  dan perasaan mereka sebagai wanita, jangan masukkan dalam rumah yang anda tempatkan mereka didalamnya segala jenis penyebab yang mendakatkan mereka kepada zina sehingga berlaku peperangan batin dalam diri mereka anta syahwat dan nilai agama.
Antara bentuk kezaliman kepada anak perempuan anda adalah melambatkan pernikahan mereka ketika telah tiba usianya dan telah datang lelaki yang beragama melamarnya , diriwayatkan dalam suatu hadis (sanadnya sedikit lemah namun maknanya sahih, di hukum sebagai hasan oleh syeikh Al-albani kerana banyak syawahid) :

"إذا أتاكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه"
Ertinya : “ Apabila datang kepada kamu seseorang yang kamu redha dengan agama dan akhlaknya maka kahwinkanlah dia”




0 ulasan:

Catat Ulasan