Kedudukanmu Disisi Tuhanmu

on Rabu, 12 September 2012


Sebahagian manusia mengukur kedudukannya di sisi Allah s.w.t dengan melihat jumlah rezeki yang di kurniakannya, di sangka bahawa banyaknya rezeki menandakan Allah sayang dan redha kepadanya , kurangnya rezeki menandakannya Allah menghinakannya,tidak, bukan begitu, sesungguhnya mereka tersilap, pemikiran begini telah disangkal oleh Alllah s.w.t  :

فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ (الفجر : 15)

“ Adapun manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu dia dimuliakan-Nya dan diberi-Nya kesenangan, maka dia akan berkata: "Tuhanku telah memuliakanku".”

وأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ (الفجر : 16)  
“Adapun tatkala Tuhannya mengujinya lalu membatasi rezekinya maka dia berkata: "Tuhanku menghinakanku"

Kekayaan bukanlah suatu kemuliaan, kemiskinan bukanlah suatu kehinaan, bukan harta yang menentukan kedudukan seseorang hamban disisi Tuhannya, Allah mengurniakan rezeki kepada hambanya yang baik mahupun jahat, yang taat ataupun ahli maksiat, baginda rasul s.a.w bersabda dalam hadis yang sanadnya baik :  

إن الله يعطي الدنيا من يحب ومن لا يحب، ولا يعطي الدين إلا لمن يحب، فمن أعطاه الله الدين فقد أحبه ( رواه أحمد)

“Sesungguhnya Allah s.w.t  memberikan dunia kepada seseiapa yang dicintai dan sesiapa yang tidak dicintai, namun Dia tidak memberi agama kecuali kepada sesiapa yang dicintai, maka, barangsiapa yang Allah s.w.t berikan kepanya agama, sesungguhnya Allah telah mencintainya”

Barangsiapa yang ingin tahu kedudukannya disisi Allah maka lihatlah kepada apa yang telah dia lakukan kepada agamanya, dua telapak kaki kemana ianya suka melangkah? dua telinga apa yang seronok didengar? Dua biji mata apa yang sering dilihat? Lidah  yang dimiliki apa yang dibicarakan? Dan tanyakanlah soalan ini pada tiap-tiap anggota diri anda, dari sini anda dapat tahu sendiri dimanakah kedudukan anda di sisi Allah s.w.t.
Wallahu Ta’ala A’lam




0 ulasan:

Catat Ulasan