Dua Jenis Rezeki

on Ahad, 9 September 2012


Rezeki yang Allah kurniakan kepada hambanya  ada dua jenis :

1.       Rezeki  Umum : Iaitu rezeki  tubuh badan seperti makan, minum, harta benda dan sebagainya  yang dikurniakan kepada semua makhluk sama ada yang baik atau jahat, mu’min  atau kafir. Allah berfirman yang yang ertinya :
 “Dan tidak ada suatu yang melata pun di bumi melainkan Allah-lah yang memberi rezekinya” . Surah Hud: 6

2.       Rezeki Khusus :  Iaitu rezeki  hati yang berisi ilmu dan iman dan rezeki  halal yang mengisi tubuh yang hanya di kurniakan kepada hamba-hambanya yang saleh. Allah berfirman yang ertinya  :

 “Dan barangsiapa beriman kepada Allah dan mengerjakan amal yang saleh niscaya Allah akan memasukkannya ke dalam surga-surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya Allah memberikan rezki yang baik kepadanya”. Surah At-Tholaq : 11




Rezeki yang pertama nikmatnya sementara manakala rezeki kedua nikmatnya kekal selamanya.

Allah melarang hambanya hanyut dalam mencari rezeki yang bakal binasa meninggalkan rezeki yang membawa bahagia selamanya. Allah berfiman yang bermaksud :

Apa yang di sisimu akan lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal. Dan sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan”.  Surah An- Nahl : 96  

Semoga  Allah menjadikan kita dikalangan hambanya yang saleh dan dikurniakan rezeki syurga diakhirat kelak. Allahumma Amin.



0 ulasan:

Catat Ulasan